Pomiń
Actus Humanus

Muzyka klasyczna

Actus Humanus - Bilety

11 Nadchodzące wydarzenia

Wybierz Datę

Polska

Wydarzeń:11
Wczytano 11 z 11 wydarzeń

Więcej o Actus Humanus

Actus Humanus // Resurrectio 2020

Zdaniem Paula Van Nevela, powracającego po siedmiu latach do Gdańska, współcześni odbiorcy znający doskonale dzieła Boscha, Memlinga czy van Eycka nie wiedzą nic o muzyce, której słuchali ci wielcy artyści. Współczesna kultura, powiada Van Nevel, skupiona jest na wizualności. Znane obrazy z dawnych wieków stały się częścią elementarza człowieka wykształconego. Czy tak samo rzecz ma się z muzyką? Z pewnością koncerty, które wypełnią festiwal Actus Humanus Resurrectio 2020 będą kolejną okazją, aby zanurzyć się w dźwiękach dawnych wieków i zrewidować swoje poglądy na temat tych pozornie odległych od nas epok.

Podczas wiosennej edycji festiwalu zabrzmi więcej muzyki renesansowej niż zimą, kiedy festiwal zdominowała bożonarodzeniowa muzyka baroku. Paul Van Nevel, znakomity belgijski dyrygent, muzykolog, historyk sztuki i założyciel zespołu Huelgas Ensemble, przedstawi w Wielką Sobotę (11 kwietnia) wraz ze swoimi śpiewakami Lamentacje Jeremiaszowe (Hieremiae Prophetae Lamentationes) swojego krajana Orlanda di Lasso. Ten wielki mistrz polifonii franko-flamandzkiej uważany jest za twórcę, który symbolicznie zamknął epokę renesansu. Współczesnym Lassusa był Tomás Luis de Victoria, uznawany za największego twórcę hiszpańskiego renesansu – w Wielki Czwartek (9 kwietnia), usłyszymy jego Tenebrae Responsoria – muzyczne opracowania nabożeństw Ciemnych Jutrzni – w interpretacji brytyjskich specjalistów od wykonawstwa muzyki a cappella The Tallis Scholars pod kierunkiem Petera Phillipsa. W Wielki Piątek (10 kwietnia), pomiędzy tymi dwoma wieczorami z dziełami epoki odrodzenia, zabrzmi muzyka francuskiego baroku: poruszające, intymne Leçons de Ténèbres François Couperina. Wykona je powracający na festiwal, lubujący się w muzyce francuskiego baroku William Christie z zespołem Les Arts Florissants. Klamrą otwierającą i zamykającą Actus Humanus Resurrectio 2020 będzie, w myśl dobrej festiwalowej tradycji, muzyka Johanna Sebastiana Bacha: w Wielką Środę (8 kwietnia) zabrzmi Pasja według św. Jana w interpretacji Marca Minkowskiego i jego Les Musiciens du Louvre. Ciekawym doświadczeniem dla stałych bywalców festiwalu może okazać się porównanie tego wykonania najbardziej dramatycznej z Bachowskich pasji z wersją Williama Christie, które zabrzmiało na Actus Humanus Resurrectio przed rokiem. Na zakończenie uwielbiany w Gdańsku i wprowadzający zawsze radosną energię legendarny zespół Akademie für Alte Musik Berlin zagra Suity orkiestrowe Bacha. Instrumentalny fajerwerk w wykonaniu niemieckich muzyków będzie idealnym dopełnieniem wielkanocnej radości ze zmartwychwstania i odradzającej się po zimie Natury.

Ciekawie zapowiada się również popołudniowa seria recitali wykonawców polskich. W tym roku wyjątkowe miejsce w tym cyklu zajmą muzykujące kobiety: trzy znakomite wykonawczynie, eksplorujące różne intrygujące zakamarki muzyki dawnej. Agnieszka Budzińska-Bennett, wybitna śpiewaczka, instrumentalistka, badaczka wykona 9 kwietnia autorski program Lamentacji złożony m.in. ze skarg zakonnic z Majorki, Północnych Włoch i Niemiec. Zabrzmi także poruszający lament na śmierć Bolesława Chrobrego. Następnego dnia po raz pierwszy na festiwalu wystąpi Maria Pomianowska, znawczyni muzyki świata, suczystka i śpiewaczka. Artystka wykona program Stwórco Łaskawy, oparty na przejmujących pieśniach wielkopostnych, należących do najcenniejszych zabytków polskiego dziedzictwa kulturowego. 11 kwietnia na wieży Ratusza Głównego Miasta znana i lubiana na festiwalu miejska carillonistka Monika Kaźmierczak wykona opracowania koncertów z kolekcji Symphoniae sacrae mistrza niemieckiego wczesnego baroku Heinricha Schütza. Serię popołudniowych recitali otworzy jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków młodego pokolenia – Stefan Plewniak, który wykona L’arte dell’arco Giuseppe Tartiniego, jednego z największych wirtuozów skrzypiec epoki baroku. Na zakończenie, w wielkanocne popołudnie, zabrzmią dzieła Bacha w interpretacji stałego bywalca festiwalu Marcina Świątkiewicza: klawesynista dokończy Sztukę fugi, której pierwszą połowę zagrał rok wcześniej. Jako uzupełnienie koncertu zagra także Bachowskie trzygłosowe Sinfonie BWV 787–801.

Wielkanoc, wiosna, przebudzenie do nowego życia to szczególny czas w obrzędowości, w religii, w przyrodzie. T.S. Eliot uważał kwiecień za najokrutniejszy miesiąc – również dlatego, że nowe, powracające światło obnaża w nas najciemniejsze strony. Muzyka, która zabrzmi podczas tegorocznej edycji Actus Humanus Resurrectio pomoże nam łagodnie przejść poprzez mrok i wynurzyć się po drugiej stronie tunelu zimy, również tej duchowej. Dawni kompozytorzy i współcześni wykonawcy, pozostający ze sobą w nieustannym dialogu, to najlepsi przewodnicy na ten graniczny czas.