Pomiń
Actus Humanus

4-13.12.2020 / Gdańsk

Actus Humanus

Bilety

21 Nadchodzące wydarzenia

Polska

Wydarzeń:21
Wczytano 20 z 21 wydarzeń

Więcej

Rok 2020 już na zawsze zostanie zapamiętany jako przełomowy w nowożytnej historii. Cały świat zatrzymał się, zatrzymało się również życie kulturalne. Nie oznacza to jednak, że zamarło. W grudniu, podczas jubileuszowej, dziesiątej edycji festiwalu Actus Humanus, spragniona żywego kontaktu z muzyką gdańska publiczność zostanie zaproszona na podwójną muzyczną ucztę. Po tak długotrwałym poście jej smak na pewno zapamiętamy na długo.

Wyjątkowo intymną atmosferę muzycznego spotkania, twarzą w twarz z najciekawszymi polskimi wykonawcami, eksplorującymi różne intrygujące zakamarki muzyki dawnej, zapewni cykl popołudniowych recitali. W tym roku wyjątkowo ważne miejsce zajmą cztery znakomite artystki. Agnieszka Budzińska-Bennett, światowej sławy śpiewaczka, instrumentalistka, badaczka wykona autorski program pieśni. Zadebiutuje na gdańskim festiwalu Maria Pomianowska, znawczyni muzyki świata, suczystka i śpiewaczka. Na wieży Ratusza Głównego Miasta wystąpi znana miejska carillonistka Monika Kaźmierczak, natomiast na carillonie w wieży kościoła św. Katarzyny zagra również stała bywalczyni Actus Humanus, Małgorzata Fiebig. Kontrastem do brzmienia tych monumentalnych instrumentów będą solowe występy najlepszych polskich skrzypków młodego pokolenia: Stefana Plewniaka oraz Roberta Bachary. Stałym punktem festiwalowego programu są już bachowskie interpretacje Marcina Świątkiewicza, zaś Krzysztof Firlus zapewne po raz kolejny zachwyci publiczność brzmieniem swojej – wciąż nie dość osłuchanej – violi da gamba. Unikatowej barwy głosu i sztuki interpretacyjnej Adama Struga nie trzeba nikomu przedstawiać: to artysta, który od lat z powodzeniem łączy światy muzyki tradycyjnej, sakralnej i popularnej. W muzyce ludowej, a nawet karczemnej, ma swoje korzenie Orkiestra Czasów Zarazy. Złowieszczo i trafnie nazywający się zespół poprowadzi jego założyciel Paweł Iwaszkiewicz, znawca gry na dawnych instrumentach dętych.

 

Seria wieczornych koncertów jak zwykle zaprezentuje plejadę gwiazd i osobowości światowego formatu: Paul Van Nevel, wybitny belgijski dyrygent, muzykolog, historyk sztuki i założyciel zespołu Huelgas Ensemble, powróci na gdański festiwal po siedmiu latach nieobecności. Barwny, zmysłowy świat interpretacji (i kreacji!) Christiny Pluhar i jej zespołu L’Arpeggiata przyniesie tak potrzebną energię radości. Podobny gorący muzyczny żywioł przywiezie do Gdańska jak co roku Fabio Biondi z zespołem Europa Galante. Nie zabraknie i innych włoskich mistrzów: rzymianin Rinaldo Alessandrini z Concerto Italiano zagrają swoje porywające interpretacje dzieł rodziny Bachów, natomiast Ottavio Dantone poprowadzi od klawesynu zespół Accademia Bizantina w koncertach samego Johanna Sebastiana. Włoską sztukę wokalną najwyższej próby zaprezentuje La Compagnia del Madrigale pod dyrekcją Giuseppe Maletto. Francuskiego ducha wniesie Sébastien Daucé z zespołem Ensemble Correspondances, natomiast występ dwóch legendarnych niemieckich zespołów będzie ukoronowaniem muzycznej podróży po dawnej Europie: wystąpią Cantus Cölln pod kierunkiem Konrada Junghänela oraz uwielbiana w Gdańsku Akademie für Alte Musik z Berlina. Szczególnym wydarzeniem będzie też solowy występ dawno nie widzianego nad Motławą Andreasa Staiera.

 

Program pandemicznego, podwójnego festiwalu będzie prawdziwą mozaiką czasów i kultur: odbędziemy podróż od staropolskich, przejmujących pieśni wielkopostnych i adwentowych, muzykę średniowiecznego mnicha Władysława z Gielniowa, poprzez lamenty różnych epok – usłyszymy m.in. skargi zakonnic z Majorki, Północnych Włoch i Niemiec – aż do Lamentacji Jeremiaszowych (Hieremiae Prophetae Lamentationes) Orlanda di Lasso, twórcy, który symbolicznie zamknął epokę renesansu. Potem rozpocznie się podróż do najważniejszych ośrodków rozwoju barokowej Europy: zabrzmi włoska, niemiecka i francuska muzyka XVII i XVIII wieku w najróżniejszych odsłonach. Carillonowe opracowania koncertów z kolekcji Symphoniae sacrae mistrza niemieckiego wczesnego baroku Heinricha Schütza sąsiadować będą z L’arte dell’arco Giuseppe Tartiniego, jednego z największych wirtuozów skrzypiec epoki baroku. Schütz, największy kompozytor niemiecki przed Bachem i ważny punkt odniesienia dla lipskiego kantora, powróci jeszcze kilkukrotnie: jego dzieła wokalne zostaną zestawione z dziełami religijnymi współczesnego mu Claudia Monteverdiego. Ród Bachów jak zwykle będzie obficie reprezentowany: zabrzmią dzieła kuzynów Johanna SebastianaJohanna Ludwiga Bacha, Johanna Bernharda Bacha – jego syna, Wilhelma Friedemanna Bacha, a także przyjaciela i ojca chrzestnego jednego z Bachowskich dzieci: Georga Philippa Telemanna. Z dzieł lipskiego kantora zabrzmią Motety, Suity orkiestrowe, Koncerty klawesynowe oraz druga część Sztuki fugi i klawesynowe Sinfonie. Akcenty bożonarodzeniowe przyniosą Messe de Minuït pour Noël i inne utwory religijne Marca-Antoine’a Charpentiera oraz Weihnachtshistorie Schütza w wersji na carillon. Ożywcze tchnienie muzyki włoskiej zabrzmi w dziełach instrumentalnych Antonia Vivaldiego i innych mistrzów z Italii. Dopełnieniem soczystych brzmień utworów koncertujących i wokalno-instrumentalnych będą solowe recitale z introwertyczną muzyką Johanna Josepha Vilsmayra, Johanna Jakoba Frobergera, Louisa Couperina, Johanna Caspara Ferdinanda Fischera czy Mr. de Sainte-Colombe’a syna.

 

Pośród wyjątkowo licznych krzyżujących się ścieżek tegorocznego muzycznego święta będącego zarazem Śmiercią, Zmartwychwstaniem i Narodzinami, każdy ze słuchaczy musi odnaleźć własne przejście i własny klucz. Jedno jest pewne – muzyka trwa również w czasach zarazy. Jej działanie to jedno z odwiecznych, tajemnych panaceów ludzkości.

 

***

 

Bilety i karnety będzie można nabyć od 1 października br. w punktach stacjonarnych Ticketmaster oraz w sklepie internetowym www.ticketmaster.pl.

Organizatorami Actus Humanus są: Fundacja a415 i Program 2 Polskiego Radia. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Filip Berkowicz.

Więcej na: www.actushumanus.com