Actus Humanus bilety

Actus Humanus // Resurrectio 2018

Actus Humanus to największy festiwal muzyki dawnej w Polsce i jedna z najważniejszych tego rodzaju imprez europejskich. W kwietniu 2018 roku po raz drugi w historii imprezy odbędzie się jej wiosenna edycja: w ciągu pięciu dni Wielkiego Tygodnia zabrzmi dziesięć koncertów, podczas których będzie można podziwiać światową czołówkę wykonawców muzyki dawnej oraz najciekawszych polskich artystów, przede wszystkim najmłodszego pokolenia.

Magnesem, który przyciągnie do Gdańska wielbicieli muzyki barokowej, będzie z pewnością wykonanie Mszy h-moll Johanna Sebastiana Bacha – poprowadzi je Paul McCreesh, jeden z najważniejszych twórców ruchu wykonawstwa historycznego. Charyzmatyczny angielski dyrygent, wielokrotnie zaskakujący słuchaczy odkrywczymi, często nieortodoksyjnymi interpretacjami, przywiezie do Polski solistów oraz swój słynny zespół wokalno-instrumentalny Gabrieli Consort & Players.

Szczególnie poruszający z całą pewnością okaże się występ włoskiej śpiewaczki (kontralt) Sonii Priny i Akademie für Alte Musik Berlin. To wyjątkowa okazja, by w tak znakomitym wykonaniu posłuchać maryjnego repertuaru na Wielki Tydzień. W programie zatytułowanym Il pianto di Maria znalazły się dzieła Ferrandiniego, Bacha, Handla, Vivaldiego i Locatellego.

Po pięciu latach powrócą na gdański festiwal Marcel Pérès i jego Ensemble Organum. Artyści ci to osobny i niezwykle ważny rozdział wykonawstwa historycznego ostatnich kilkudziesięciu lat. Tym razem francuscy artyści w programie Adoratio Sanctae Crucis przedstawią śpiewy liturgiczne późnego antyku i wczesnego średniowiecza, pochodzące z manuskryptu benewentyńskiego. Ten grecko-łaciński repertuar jest świadectwem pierwszych liturgii celebrowanych na ziemiach basenu Morza Śródziemnego. Dzięki Marcelowi Pérèsowi trzeci wieczór festiwalowy przerodzi się w prawdziwe wczesnochrześcijańskie misterium.

Sensacyjnie zapowiada się koncert grupy wokalnej Odhecaton pod kierunkiem Paola Da Cola. Wybitni włoscy artyści przedstawią trzy dzieła liturgiczne Alessandra Scarlattiego, w tym Missa defunctorum. To wyjątkowe, niemal nieznane dzieło mistrza opery neapolitańskiej zabrzmi w Polsce po raz pierwszy.

Finałowy, wielkanocny wieczór należeć będzie do artystów zawsze przyjmowanych przez gdańską publiczność owacyjnie: Ottavia Dantone i jego Accademia Bizantina, a także międzynarodowej plejady solistów. Genialny klawesynista poprowadzi wykonanie pierwszego i jednego z najlepszych włoskich oratoriów Georga Friderica Handla Il trionfo del Tempo e del Disinganno. Jak znakomite to dzieło świadczy choćby fakt, że Handel wielokrotnie wykorzystywał muzykę w nim zawartą w swoich późniejszych utworach.

Od ubiegłego roku festiwal Actus Humanus stanowią dwie uzupełniające się serie koncertowe. Ta popołudniowa przedstawia polskich artystów specjalizujących się w muzyce dawnej. Recitale przypominają, że ruch wykonawstwa historycznego ma się w Polsce świetnie, a jego rodzimi przedstawiciele dorównują kunsztem gwiazdom z innych krajów. Tym razem artyści przedstawią gdańskiej publiczności zarówno dobrze znane dzieła XVIII wieku, jak i kilka ciekawostek repertuarowych.

Serię recitalową zainauguruje wiolonczelista Tomasz Pokrzywiński, uczeń legendarnego Jaapa ter Lindena, koncertmistrz m.in. orkiestr Arte dei Suonatori i Holland Baroque Society. W jego interpretacjach zabrzmią trzy z sześciu Suit na wiolonczelę solo Johanna Sebastiana Bacha – połowa jednego z kluczowych dzieł w całej literaturze smyczkowej.

Barokowa muzyka polifoniczna na instrument smyczkowy zabrzmi również drugiego dnia festiwalu. Dwanaście Fantazji Georga Philippa Telemanna od dawna uważa się przede wszystkim za repertuar dydaktyczny. Na szczęście w ostatnich latach dzieła te postanowili „odczarować” wybitni skrzypkowie barokowi – okazało się, że Fantazje są muzyką pisaną przez twórcę o niespożytej i ogromnie bogatej wyobraźni dźwiękowej. Jak rewelacyjne to utwory dowodzić będzie w Gdańsku Stefan Plewniak, jeden z najlepszych polskich skrzypków barokowych młodego pokolenia, artysta grywający pod batutą Williama Christiego czy Jordiego Savalla.

Do skarbca polskiej muzyki barokowej sięgnie krakowski Octava Ensemble pod kierunkiem Zygmunta Magiery. Czołowy polski zespół wokalny, którego specjalnością jest muzyka XVII i XVIII wieku, przedstawi dzieła Bartłomieja Pękiela, kapelmistrza dworu królewskiego w Warszawie i kapeli katedralnej na Wawelu. Zabrzmią m.in. wielkanocna Missa Paschalis oraz ostatnia, uznawana za najwybitniejsze dzieło Pękiela Missa Pulcherrima.

Podczas popołudniowej serii koncertowej wykonany zostanie również (w połowie) jeden z najbardziej oryginalnych cykli instrumentalnych baroku – Sonaty biblijne Johanna Kuhnaua, bezpośredniego poprzednika Johanna Sebastiana Bacha na stanowisku kantora kościoła św. Tomasza w Lipsku. Opowiadane dźwiękami historie starotestamentowe zagra na carillonie Małgorzata Fiebig, wykonawczyni o światowej renomie, gdańszczanka, która jako pierwsza artystka zza granicy i pierwsza kobieta została carillonistką miejską Utrechtu.

Cykl recitali muzyków polskich zamkną skrzypaczka Katarzyna Anna Olszewska i altowiolista Dymitr Olszewski, znakomici krakowscy soliści, ale też muzycy orkiestrowi współpracujący z takimi zespołami jak Arte dei Suonatori czy Capella Cracoviensis. Przed gdańską publicznością odkryją repertuar niemal zupełnie dziś zapomniany – Sześć duetów koncertowych op. 4 Antonia Bartolomea Bruniego, włoskiego skrzypka działającego w czasach Mozarta i Beethovena w Paryżu.

Actus Humanus to jedyna w Polsce szansa usłyszenia w jednym miejscu i czasie tylu światowych gwiazd wykonawstwa historycznego, wywodzących się z różnych pokoleń, szkół i tradycji wykonawczych; to także okazja do spotkania się z czołówką wykonawców polskich – zarówno wytrawnych mistrzów, jak i debiutantów. Nade wszystko zaś wiosenna edycja gdańskiego festiwalu będzie po prostu pięknym i głęboko poruszającym wprowadzeniem w czas zadumy Wielkiego Tygodnia i radości świąt Wielkiej Nocy.

11 wydarzeń dla Actus Humanus 11 Wydarzenia

Wydarzenia >> Polska (11)