22 Wyniki

Wybierz Datę

Polska

22 Wydarzeń
Załadowano 20 z 22 wydarzeń

Więcej o Aukso

AUKSO // SEZON 2019

Muzyka poważna w służbie kina, klasyka w nowym wydaniu, odcienie jazzu i jeszcze rock, alternatywa, reggae, folk i mieszanka wybuchowa tego wszystkiego… Nowy sezon w Mediatece kryje wiele muzycznych niespodzianek, ułożony w dobrze już znanych cyklach: AUKSO MODERN, POLISH SOUNDS i NEXT WAVE. Na melomanów przyszłości czekają oczywiście kolejne spotkania z serii AUKSO4KIDS, a więc rozrywka i edukacja w jednym.

W programie AUKSO MODERN usłyszymy dzieła kompozytorów różnych pokoleń, pracujących skrajnie odmiennymi metodami, ale jedno mających ze sobą wspólnego – wszyscy piszą muzykę dla kina i telewizji. Jak powinien brzmieć idealny soundtrack? Są tacy, co twierdzą, że musi być przezroczysty, nie zwracać uwagi, nie angażować słuchacza…, ale ci są w błędzie. Doskonała muzyka filmowa jest potężnym żywiołem, która może zmienić wymowę filmu, wzmocnić jego emocjonalną siłę i doskonale obronić się w oderwaniu od obrazu. Przekonamy się o tym słuchając orkiestry AUKSO wykonującej selekcje utworów Jana A.P. Kaczmarka, Krzesimira Dębskiego, Bartosza Chajdeckiego, Macieja Zielińskiego i Antoniego Komasy-Łazarkiewicza.

Wszyscy znają nagrodzony Oscarem soundtrack do „Marzyciela”, ale to przecież nie jedyne arcydzieło autorstwa tego kompozytora. Można by wręcz powiedzieć, że czubek góry lodowej, gdyby nie fakt, że muzyka Kaczmarka nie jest zimna, wręcz kipi od emocji. Dębski jest artystą tak płodnym i wszechstronnym, że jego kompozycje mogłyby wypełnić samodzielnie cały sezon, ale coś trzeba wybrać – może z „Rancza”? Ze „Szwadronu”? Bo chyba nie da się ominąć „Ogniem i mieczem”? Chajdecki to kompozytor młody, ale już charakterystyczny – i charakterny, wystarczy posłuchać jego znakomitych soundtracków do „Czasu honoru” czy „Bogów”. Zieliński udanie łączy muzykę współczesną z rozrywkową, dzięki czemu odnajduje się i w lekkich komediach, i mrocznych kryminałach. Wreszcie Komasa-Łazarkiewicz, wschodząca gwiazda nie tylko polskiej muzyki filmowej, współpracownik Agnieszki Holland, autor muzyki do „1983”, pierwszego polskiego serialu na Netflixie, ale też wzruszającej ścieżki dźwiękowej do „Kamerdynera” Filipa Bajona.
Sezon otworzy natomiast specjalny koncert noworoczny, czyli „Fantazja Filmowa” przygotowana przez Hadriana Filipa Tabęckiego, podczas której usłyszymy tematy z blisko pięćdziesięciu obrazów, takich jak „Casablanca", „Ojciec chrzestny” i „Janosik”.

Seria POLISH SOUNDS w tym sezonie zostanie zdominowana przez artystów związanych z niezależną oficyną Karrot Kommando. To prowadzona przez muzyków grupy Paprika Korps wytwórnia i agencja koncertowa, która zaczynała od muzyki reggae, ale dzisiaj reprezentuje artystów skrajnie odmiennych – od dubu po folk, od elektroniki po… Świetliki. Jednym z flagowych okrętów Karrot Kommando jest ceniona na całym świecie i z muzyki całego globu czerpiąca inspiracje Kapela Ze Wsi Warszawa, która przyjeżdża ze swojsko brzmiącym materiałem z „Re:akcji Mazowieckiej”. Klezmafour z hukiem zderzą tradycję klezmerską z muzyką bałkańską i bliskowschodnią, ale też z punkiem i hip-hopem. Vavamuffin – w tym składzie występuje Pablopavo, który ostatnio znany jest z muzykowania solo, ale i sukcesów literackich – rozkręcą imprezę mieszanką raggamuffin, hip-hopu i dancehallu. Samych Paprika Korps i ich heavy-reggae, połączenie ciężkich gitar z jamajskimi rytmami, również będziemy gościć w najbliższym czasie w Mediatece. Wyjątkowym wieczorem będzie wspólny występ aż trzech grup – Żywiołaka, Loopus Duo i Kirszenbauma – które zaprezentują pełne spektrum intrygujących dźwięków, od folku przez elektronikę po metal. W ramach POLISH SOUNDS pojawi się również w Tychach jedna z największych sensacji na scenie niezależnej ostatnich lat, czyli zbuntowana orkiestra podwórkowa Hańba!, która przyjedzie z Krakowa i przeszłości zarazem. Hańba! siecze punka rozpisanego na bęben, bandżo, akordeon, klarnet i tubę – to jedyny taki zespół na świecie, nic dziwnego więc, że jest wszędzie owacyjnie przyjmowany.

Na fali NEXT WAVE popłyną w tym sezonie dźwięki stare i nowe, ale zawsze w świeżych, często radykalnych opracowaniach. Na przykład Marcin Masecki i jego nokturny Chopina – interpretacje rzucające wyzwanie tradycji, wychodzące z założenie, że największego polskiego kompozytora gra się na fortepianie, ale niekoniecznie na kolanach. Inny znakomity pianista młodego pokolenia – Piotr Orzechowski aka Pianohooligan – zaproponuje swoje preludia i improwizacje. Będzie też jazz, a więc rybnicki saksofonista Kuba Więcek, po swojej japońskiej przygodzie u boku Seigena Ono, pianista Sławek Jaskułke i Mikołaj Trzaska, który przebył długą drogę z Miłości do filmów Smarzowskiego i na każdym jej etapie miał coś fascynującego do powiedzenia. Szczególnym koncertem będzie występ w Wielką Sobotę Marii Pomianowskiej wraz zespołem, podczas którego usłyszymy odważne reinterpretacje pieśni wielkopostnych, należących do najpiękniejszych zabytków muzyki polskiej.

Dla młodych melomanów Asi Mina przygotowała kolejną odsłonę spotkań i warsztatów z cyklu AUKSO4KIDS, tym razem poświęconych połączeniu dźwięku z obrazem. Maciej Gryzełko opowie o teledyskach, Agata Hofelmajer-Roś o muzyce i dźwięku w animacjach, będą też spotkania tematyczne – o muzyce z filmów science-fiction, soundtrackach do gier i seriali, roli motywu przewodniego w muzyce filmowej, czy wreszcie o przebojach z małego i dużego ekranu. Takich jak na przykład piosenka Limahla z „Niekończącej się opowieści” – bo muzyka to tak wielka przygoda, że rozmowy o niej nigdy się nie kończą…
Reklama