Auksodrone bilety

Jedna orkiestra, jeden dyrygent, jedno miejsce. Trzy dni, dwadzieścia siedem wydarzeń, nieskończoność możliwości. AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy zaprasza do Mediateki na pierwszą edycję festiwalu AUKSODRONE.

Nie ma chyba w Polsce orkiestry równie śmiałej i wszechstronnej jak AUKSO, a i w Europie ze świecą szukać. Marek Moś – wybitny skrzypek, dyrygent i kameralista – poprowadził swój zespół przez najlepsze sale koncertowe, by wreszcie urządzić sobie własny, ale gościnny dom w tyskiej Mediatece. Doświadczenie zdobyte na niezliczonych festiwalach (nikt inny nie może się pochwalić koncertami na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena i Wratislavia Cantans z jednej strony, Warszawskiej Jesieni i Sacrum Profanum z drugiej i jeszcze na Jazz Jamboree, Open’erze i Nowej Muzyce na dokładkę) wreszcie zostanie przełożone na ich autorskie wydarzenie, którego kuratorem został Filip Berkowicz. Festiwal lokalny, tyski, śląski, ale śmiałą wizją programową i rangą zaproszonych gości obejmujący cały świat.

AUKSODRONE to przede wszystkim dziewięć koncertów poświęconych w 2018 roku muzyce współczesnej, jazzowej i elektronicznej oraz temu nieokreślonemu fermentowi, który wytwarza się pomiędzy gatunkami.

Cykl Contemporary Classical otworzą (5 października) dwa utwory autorstwa Zygmunta Krauzego „Aus aller Welt stammende” (1973) to przykład Krauzego „muzyki o muzyce” – kompozytor wykorzystał tu melodie ludowe z okolic Sandomierza, dając wykonawcom swobodę w ich równoległej interpretacji. Po raz pierwszy w Polsce zostanie wykonany „Exodus 2016” (2016), poruszająca kompozycja inspirowana dramatyczną sytuacją uchodźców szukających schronienia w Europie. Cykl ma w nazwie współczesną klasykę, ale dochodzi w nim do głosu również najmłodsze pokolenie kompozytorów, kształtujące przyszłe brzmienia polskiej muzyki. Po raz pierwszy w Polsce (6 października) usłyszymy „Pieśni Kleopatry” Agaty Zubel, które entuzjastycznie przyjęte prawykonanie miały w kwietniu br. podczas Wittener Tage für neue Kammermusik. Utwór na głos i zespół instrumentalny został zamówiony przez Klangforum Wien, a źródłem inspiracji dla autorki była tragedia Williama Szekspira „Antoniusz i Kleopatra“. W ostatni dzień festiwalu (7 października) czeka nas prawykonanie „LA LA LA” (2018), nowego utworu Aleksandra Nowaka, opartego na przetworzonych głosach dzieci. „Interesuje mnie gra z percepcją, często naiwną i bezradną” – mówił kiedyś w wywiadzie dla „Dwutygodnika” i w Tychach postawi przed melomanami kolejne wyzwanie. Każdy koncert z tego cyklu poprzedzi krótkie spotkanie z kompozytorem, które odbędzie się w jednym z namiotów w foyer Mediateki.

Cykl Jazz Icons na pierwszej odsłonie festiwalu AUKSODRONE nie mógł mieć innego charakteru, niż hołd dla Złotej Ery polskiego jazzu. Składać go będzie orkiestra AUKSO i publiczność, a przyjmować – giganci z epoki. Niedoścignieni mistrzowie, wciąż pełni sił twórczych i szukający nowych wyzwań. Pierwszym koncertem z tego cyklu (5 października) będzie prezentacja materiału z albumu „Muzyka polska” – powstałego we współpracy z AUKSO – w wykonaniu Andrzej Jagodziński Trio, z gościnnym udziałem znakomitego saksofonisty Henryka Miśkiewicza Po tym trzęsieniu ziemi napięcie będzie rosło – dzień później (6 października) na scenie Mediateki rozgości się kwintet Zbigniewa Namysłowskiego Wybitny saksofonista specjalnie na AUKSODRONE przygotuje nowe aranżacje swoich kompozycji. W ostatnim dniu festiwalu (7 października) zaprezentuje się Michał Urbaniak i oczywiście znowu czeka nas podróż na rubieże jazzu. Skrzypek Milesa Davisa od lat szuka swojej drogi w nowoczesnej formule, łączącej tradycję muzyki polskiej z jazzem i jego niesfornym wnukiem hip-hopem. Zderzenie tych żywiołów czeka nas w suitach „Sketches of Poland” i „Sketches of Manhattan”, które Michał Urbaniak zaprezentuje z towarzyszeniem swojego zespołu UrbSymphony oraz orkiestry AUKSO.

WARP Recomposed sprawia wrażenie cyklu zbudowanego na kontrastach. Z jednej strony podopieczni specjalizującej się w elektronice, kultowej brytyjskiej wytwórni Warp Records, a więc teoretycznie rozrywka, z drugiej – wielcy kompozytorzy polskiej muzyki współczesnej, dziś uznawani za czcigodnych klasyków. Nie bez powodu jednak nazwę Warp niektórzy tłumaczą jako skrót od Weird And Radical Projects (Projekty dziwne i radykalne), a tak przecież postrzegane były wczesne dzieła Pendereckiego, Lutosławskiego i Panufnika przez ledwie nadążający za nimi świat muzyki poważnej. Wizjonerów z Warp i mistrzów polskiej awangardy wiele dzieli – metryka, doświadczenie kulturowe, narzędzia… – ale łączy więcej, niż można by się spodziewać. Już w pierwszym dniu festiwalu (5 października) będzie można usłyszeć to w kompozycji „Ufabulum”, którą – oczywiście w wersji rozpisanej na orkiestrę kameralną – przedstawi Squarepusher, Brytyjczyk uparcie kwestionujący granice muzyki elektronicznej. Pochodząca z RPA wokalistka i producentka Mira Calix od początku tego stulecia godzi w swoich poszukiwaniach kluby i operę, wielowiekowe teatry i żyjące tylko przez weekend letnie festiwale. Na AUKSODRONE zmierzy się (6 października) z kompozycjami Andrzeja Panufnika, zastawiając je ze swoim nowym utworem „16 weeks”. Radosna kontemplacja narodzin życia, wzrostu, organicznego rozwoju – oto zdaniem Miry Calix punkty wspólne jej kompozycji i „Arbor Cosmica” Panufnika. Mało będzie chwil równie optymistycznych na tym festiwalu… Cykl zamknie Clark, który przedstawi swoje wizje „Musique funèbre” oraz „Łańcucha I” i „Łańcucha III” Witolda Lutosławskiego.

Koncertom towarzyszyć będą trzy serie warsztatów, realizowane codziennie – równolegle w trzech namiotach sferycznych w foyer Mediateki. Kalina Cyz, autorka cyklu książeczek „Uwerturki” wydanych przez PWM, poprowadzi warsztaty dla najmłodszych melomanów. Dowiedzą się nie tylko, skąd się biorą dźwięki, ale i dokąd mogą nas zaprowadzić. Joanna Bronisławska aka Asi Mina poprowadzi warsztaty dla dzieci nieco starszych. Opowie i pokaże „Jak zrobiona jest muzyka?”, na bazie książki Michała Mendyka i Michała Libery „M.U.Z.Y.K.A” (wydawnictwo Dwie Siostry). Michał Mendyk, dziennikarz, wydawca i kurator, poprowadzi warsztaty dla młodzieży i dorosłych o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Każdego dnia przedstawi jedną z ikon: Krzysztofa Pendereckiego (Homo Ludens), Eugeniusza Rudnika (Ars secandi) i Bohdana Mazurka (Artificial Landscapes).

O oprawę muzyczną wydarzenia zadba duet HCH, czyli Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński, którzy swoją selekcją nagrań codziennie wprowadzać będą publiczność w nastrój każdego z koncertów. Ponadto Marcin Staniszewski trzykrotnie zaprezentuje możliwości biblioteki sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Wstęp do foyer (a więc uczestnictwo w warsztatach, spotkaniach z kompozytorami, DJ setach) jest bezpłatny. Bilety (uprawniające do wejścia do sali koncertowej) – w cenie 99 zł/dzień, 199 zł/karnet trzydniowy – będą polegały na miejscu wymianie na opaski. Uwaga: nie ma możliwości nabycia biletów na poszczególne koncerty.

Współorganizatorami AUKSODRONE są: Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Partnerami wydarzenia są: Warp Records i Instytut Adama Mickiewicza.

www.auksodrone.com
www.aukso.pl
www.facebook.com/auksodrone
www.facebook.com/auksoorchestra

4 wydarzeń dla Auksodrone 4 Wydarzenia

Wydarzenia >> Polska (4)